Aidosti Digitaalinen Maailma

Puhuimme perjantaina 21.11.2014 avoimen digitaalisen maailman merkityksestä.


Digitaalinen muutos muuttaa maailmaa enemmän kuin sähkö aikanaan.

Organisaatiot muuttuvat. Kun tulee uusia ihmisiä, päivitetään organisaatiota -> Kuvaa vallitsevaa tilannetta ketterässä maailmassa. Organisaatio muuttuu verkostoksi, joka imee itseensä virtauksia.

Meidän on mahdollista muuttaa työtä, jos haluamme. Meillä on mahdollisuus kehittää ja se on mahdollista, jos uskallamme mennä avoimeen digitaaliseen maailmaan. Kehittäminen tehtävä näkyväksi! Itsevarmuus tekemisessä!

Hämeenkyrö on ensimmäinen kunta, joka on korvannut YT-neuvottelut ja säästöt tuotekehittäjäryhmän lupauksella 1% tehokkuuden nostosta.

Lahdessa sijainti pelastaa paljon. Lentokenttä lähellä ja työssäkäynti mahdollisuus pääkaupunkiseudulle. Jos Lahti sijaitsisi Joensuun paikalla, tilanne olisi toinen.


Lahdessa työttömyys on iso ongelma. Paljon työttömyyttä panostuksesta huolimatta.

Kansallisesti mitataan seuraavia:
  • Työttömyysaste ei työllisyysaste
  • Maahanmuuttajien työttömyys
  • Nuorisotyöttömyys(vaikuttaa vähenevän, mutta todellisuudessa nuoret siirtyvät aikusten tilastoihin)
  • Yli 50v. työttömyys, vajaatyökykyisten työttömyys.
Mitataanko vääriä asioita?

EI palkintoa nopeasta työllistymisestä. esim. 3 päivää työttömänä ja saat töitä; EI palkintoa. 500 päivän jälkeen ihminen tottuu työttömyyteen. 

Toimimme maailmassa väärin ja sama tapahtuu muilla aloilla. Resursseja on, mutta resursseja käytetään väärin eikä asiakaslähtöisesti. Johdetaan resursseja ei osaamista. 

Talous heikkenee -> Säästetään resursseista ! Ei mietitä miten resursseja käytetään tehokkaammin.

Kehittäminen säästämisen vaihtoehdoksi!

Hämeenkyrössä vaihdettiin henkilöstötyytyväisyyskysely, innostuskyselyyn. Aiheutetusta säästöstä puolet jatkokehittämiseen ja puolet organisaation kirstuun.

Sähköisesti ei ole muutettu palveluita. Se ei riitä, että paperit lähetetään sähköpostilla. Se ei riitä, että annetaan opetusta verkossa. Pitää luoda enemmän!

ICT:stä on tullut yleisinnovaatio. Suurimmaksi ongelmaksi on nousemassa digisyrjäytyminen.

New York uusii kaikki puhelinkioskinsa ”nettikioskeiksi” , Lontoossa tehty myös. Mahdollisuus kaikille päästä verkkoon. Työttömien ja vanhusten kohdalla digisyrjäytyminen ongelma.





Agraalimaailmassa : Suo, kuokka Jussi ”Jussi kuokkii, Miina ruokkii”

Kolmiosta -> laatikoihin -> vuorovaikutuksen pilveen.

Puolet työyhteisön ongelmista johtuu huonosta vuorovaikutuksesta, myös asiakaan kanssa.

1/3 elämästä suomalainen ihminen viettää koulupenkillä (ennen eläkeikää).  Opettaja opettaa periaatteita jotka ovat vanhoja jo lähtökohtaisesti.

Osaamisen puoliintumisaika on 5v. todellisuudessa vähemmän. Menetetyn ammattitaidon tilalle tulee katkeruutta.

ICT vie meidät verkostojen ja virtausten pilveen. Imago joka imee virtauksia puoleensa. Kaupunki imee itseensä yrityksiä, palveluita, matkailua.

Iisalmen saha esimerkkinä. Kymmenen vuotta vastustettiin moottorisahaa! "Ei korvaa vanhaa kunnon pokasahaa."
 Nykyisin sama tilanne. Mitä tapahtuu, jos ei lähde digitaaliseen maailmaan mukaan?

Mitä tapahtui pankkisektorilla, korvasiko kone virkailijan?
-EI,  Asiakas tekee virkailijan työstä 70%, ja maksaa siitä.

Avataan uusia vuorovaikutuksen kenttiä. Pitää uskaltaa päästää ihmisiä palveluiden piiriin ennen kuin surkeus yllättää. 



 Käydystä keskustelusta kumpusi kotitehtävä. Lue yksi seuraavista teksteistä ja pohdi mitä teksti tarkoittaa sinun elämässäsi. Kirjatkaa pohdintanne välilehden kommentteihin. (Kuvat toimivat linkkeinä teksteihin)

















1 kommentti:

  1. Suuri Hämmennys, työ ja tuotanto digitaalisessa murroksessa
    Tekstissä verrataan digitaalisia tietojärjestelmiä haapapuun juuristoon. Jaan mielikuvan helposti. Vielä kirkkaampi kuva syntyy, kun ajattelee nykyisiä järjestelmiä suurena vanhana haapana.
    Oletteko koskaan kaataneet suurta vanhaa haapaa? Jos ette, minä kerron. Se kaatuu vastustellen ja ryskyen ja sen jäykät monihaaraiset oksat vahingoittavat kaikkea tielleen osuvaa. Sitten vasta talkoot alkavat, kun tätä puuhirmua aletaan karsia ja pätkiä polttopuumittaan. Tämä mielikuva tuo väkisin mieleen nykyiset tietojärjestelmät ja mitä tapahtuu, jos ne kaatuu tai kaadetaan.
    Mutta kun se vanha haapa laajoine latvuksineen ei enää ole varjostamassa, pääsee auringonvalo herättämään lukemattoman määrän nuoria ja taipuisia vesoja hurjaan kasvuun. Kuusen kasvattajana nämä haapavesat ovat minulle rikkakasveja, mutta tietojärjestelmävertauksessa ne onnistuneesti kuvaavat uusia mahdollisuuksia.
    Oletteko koskaan tilanneet inva-taksia henkilölle, jolla ei ole omaa rahaa eikä omaisia hoitamassa asioita ja jonka edunvalvojakin on hukkunut aikoja sitten töihinsä? Minä olen. Se kesti kolme tuntia. Siinä ajassa ehdittiin selvittää mihin numeroon olisi pitänyt soittaa ja mihin ei missään tapauksessa olisi saanut soittaa. Soitin molempiin. Monta kertaa. Siinä ajassa soitin myös Lahden kaupungin laskutusta hoitavan tahon palvelunumeroon (niin se oli otsikoitu intrassa- palvelunumero). Siellä sanottiin, ettei Lahden kaupungin laskutusnumerot oikein kuulu heille. Saadakseni liikuntaa, kävelin palvelusihteeriltä kysymään, josko hän tietäisi laskutusnumeroista. Sitten soitin taas väärän numeroon taksikeskukseen, jotta laskutusnumeroa ei nyt löydy kun palvelusihteerilläkin on työajanlyhennys, ja jotta saadaanko asiakas kuljetettua inva-taksilla vai ei.
    Olisipa meillä aidosti digitaalinen maailma! Minä tahdon sen heti nyt! Olen liian vanha odottamaan! Ja kärsimätön!
    Aidosti digitaalisessa maailmassa kukaan ei tilaa kenellekään inva-taksia, vaan tieto taksin tarpeesta siirtyy sujuvasti järjestelmässä palveluntarjoajalle samalla hetkellä, kun poliklinikalle tehdään ajanvaraus. Aidosti digitaalisessa maailmassa ei kirjoiteta Kela-korvauslomakkeita, eikä lähetellä laskuja kunnan taloustoimistoihin, eikä kuormiteta edunvalvojia maksulappujen täyttämisellä.
    Olen ihan varma, että jokainen kotikatuni lökäpöksynörtti osaisi luoda, koodata tai rakentaa ohjelmiston, jolla nuo pikku asiat olisivat eilen tapahtuneet sekunnin murto-osassa. Jonkun on rohkeasti kaadettava ne vanhat taipumattomat efficat, pegasokset ja ula-taksit ja hillittävä jäykkää tietosuojahysteriaa, vaikka ensin vähän ryskyisikin ja joitakin hyviä juttuja vahingoittuisi.
    Nyt jatkan Suuren Hämmennyksen lukemista….
    Sirpa K.

    VastaaPoista